Новые возможности клинической диагностики при пограничных нервно-психических расстройствах у детей младшего возраста. Нарушение сенсорной модуляции
Ю.Е. Садовская
Б.М. Блохин
А.Л. Битова
PDF

Ключевые слова

нарушение сенсорной модуляции
сенсорный профиль
сенсорная интеграция

Как цитировать

[1]
.
PDF

Аннотация

Проведено неврологическое обследование 112 детей 1,6–5 летнего возраста с прицельным изучением сенсорногоразвития, средний возраст – 3,7±1,9 года при явлениях аффективной дизрегуляции. Применялись стандартизирован-ные методы диагностики сенсорных дисфункций (сенсорный профиль, родительский опросник дошкольника) наряду сневрологическим и статистическим методами. Диагностика нарушений сенсорной модуляции в младшем возрасте воз-можна с выделением 4 подтипов и доступна измерению. Полученные результаты достоверны, позволяют понять ком-плексное поведение ребенка дошкольного возраста и определяют параметры для ранней диагностики и абилитации.Рекомендуется специалистам исследовать особенности сенсорного развития детям младшего и дошкольного возрастапри проблемах регуляторного характера.Ключевые слова: нарушение сенсорной модуляции, сенсорный профиль, сенсорная интеграция.112 children aged 1.6-5 (average 3.7±1.9) had a neurological examination aiming to study their sensor developmentunder the signs of affective deregulation. Standardized techniques for the diagnostics of sensor dysfunctions (sensor profile,questionnaires for pre-school children parents ) as well as neurological and statistical techniques were used. Four subtypeswere defined for diagnosing and measuring sensor modulation disorders in children of young age. The obtained results arereliable; they help to understand the complex behavior of a pre-school child, to define parameters for early diagnostics andrehabilitation. If there are regulatory type problems, specialists are recommended to study peculiarities of sensor developmentin young and pre-school children.Key words: disorders of sensor modulation, sensor profile, sensor integration.
PDF

Литература

1. Айрес Э. Джин. Ребенок и сенсорная интеграция,
понимание скрытых проблем развития. – М.: Теревинф,
2009. – 268 c.
2. Ковалев В.В. Психиатрия детского возраста - Ру-
ководсвто для врачей. -М.: Медицина, 1979. – 368 с.
3. Ahn R., Miller L., Milberg S. Prevalence of parents
perceptions of sensory processing disorders among kindergarten
children, 2004. – 58. – P. 287-302.
4. Ayres J. Sensory integration and the child. - Los
Angeles, 1979. - Р. 1-269.
5. Baker A., Lane A., Angley M., Young R. The
relationship between sensory processing patterns and behavioural
responsiveness in autistic disorder: a pilot study // J. Autism
DevDisord. – 2008. – 38. – P. 867-875.
6. Baranek G.T., David F.J., Poe M.D., Stone
W.L., Watson L.R. Sensory Experiences Questionnaire:
Discriminating sensory features in young children with autism,
developmental delays, and typical development // J. of Child
Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines. – 2006. -
47. – P. 591–601.
7. Ben-Sasson A., Hen L., Fluss R., Cermak S. et al. A
meta-analysis of sensory modulation symptoms in individual with
autism spectrum disorders // J. Autism DevDisord. – 2009. –
39. – 1. – P. 1-11McIntosh D., Miller L., Shyu V., Hagerman
R. Sensory-modulation disruption, elektrodermal responses, and
functional behaviors // Dev. Med. Child Neurol. - 1999. – 41. –
P. 608-615.
8. Bundy A., Lane S.J., Murray E.A. Sensory Integration:
Theory and Practice/ - 2nd Edit. Philadelphia: F.A. Davis, 2002.
9. Dunn W.Short Sensory Profile: user’s manual - USA:
The psycholcorpor, 1999.
10. Leekam S.R., Libby S.J., Wing L., Gould J. Describing
the sensory abnormalities of children and adults with autism // J.
Autism DevDisord. – 2007. – 37. – P. 894-910.
11. Mangeot S.D., Miller L.J., McIntosh D.N. et al.
Sensory modulation dysfunction in children with attention deficithyperactivity
disorder // Dev. Med. Child. Neurol. - 2001. – 43.
- Р. 399-406.
12. May-Benson T., Teasdale A., Koomar J. Prevalence
of sensory behaviors in children with SPD/ - Watertown, MA,
2006.
13. Miller L. and Fuller D. Sensational Kids: Hope for
children with sensory processing disorders. Penguin Books, NY,
2006. – P. 280-286.
14. Querne L., BerquinР., Vernier-Hauvette Marie-Pierre,
Sidy F. et al. Dysfunction of the attentional brain network in
children with Developmental Coordination Disorder: a fMRI
study // Brain Res. – 2008. – 1244. - P. 89-102.
15. Tomchek S.D., Dunn W. Sensory processing in children
with and without autism: a comparative study using the short
sensory profile // Am J OccupTher. – 2007. – 61. – P. 190-200.
16. Touwen B. Examination of the child with minor
neurological dysfunction. Clinics in Developmental Medicine 71.
London: William Heinemann Medical Books, 1979.
17. Williamson G.G., Anzalone M.E. Sensory integration
and self-regulation in infants and toddlers: Helping very young
children interact with their environment / - Washington, DC:
Zero-to-three, 2001.
18. Zero to Three. Diagnostic Classification of mental health
and Developmental Disorders of Infancy and early childhood:
revised Ed (DC: 0-3R). – Washington, DC, ZERO TO THREE
Press, 2005.