Новые возможности клинической диагностики при пограничных нервно-психических расстройствах у детей младшего возраста. Нарушение сенсорной модуляции
Ю.Е. Садовская
Б.М. Блохин
А.Л. Битова
PDF

Ключевые слова

нарушение сенсорной модуляции
сенсорный профиль
сенсорная интеграция

Как цитировать

Садовская Ю., Блохин Б., Битова А. Новые возможности клинической диагностики при пограничных нервно-психических расстройствах у детей младшего возраста. Нарушение сенсорной модуляции // Кремлевская медицина. Клинический вестник. 2014. Т. № 3. С. 41-47.
PDF

Аннотация

Проведено неврологическое обследование 112 детей 1,6–5 летнего возраста с прицельным изучением сенсорногоразвития, средний возраст – 3,7±1,9 года при явлениях аффективной дизрегуляции. Применялись стандартизирован-ные методы диагностики сенсорных дисфункций (сенсорный профиль, родительский опросник дошкольника) наряду сневрологическим и статистическим методами. Диагностика нарушений сенсорной модуляции в младшем возрасте воз-можна с выделением 4 подтипов и доступна измерению. Полученные результаты достоверны, позволяют понять ком-плексное поведение ребенка дошкольного возраста и определяют параметры для ранней диагностики и абилитации.Рекомендуется специалистам исследовать особенности сенсорного развития детям младшего и дошкольного возрастапри проблемах регуляторного характера.Ключевые слова: нарушение сенсорной модуляции, сенсорный профиль, сенсорная интеграция.112 children aged 1.6-5 (average 3.7±1.9) had a neurological examination aiming to study their sensor developmentunder the signs of affective deregulation. Standardized techniques for the diagnostics of sensor dysfunctions (sensor profile,questionnaires for pre-school children parents ) as well as neurological and statistical techniques were used. Four subtypeswere defined for diagnosing and measuring sensor modulation disorders in children of young age. The obtained results arereliable; they help to understand the complex behavior of a pre-school child, to define parameters for early diagnostics andrehabilitation. If there are regulatory type problems, specialists are recommended to study peculiarities of sensor developmentin young and pre-school children.Key words: disorders of sensor modulation, sensor profile, sensor integration.
PDF

Литература

1. Айрес Э. Джин. Ребенок и сенсорная интеграция,
понимание скрытых проблем развития. – М.: Теревинф,
2009. – 268 c.
2. Ковалев В.В. Психиатрия детского возраста - Ру-
ководсвто для врачей. -М.: Медицина, 1979. – 368 с.
3. Ahn R., Miller L., Milberg S. Prevalence of parents
perceptions of sensory processing disorders among kindergarten
children, 2004. – 58. – P. 287-302.
4. Ayres J. Sensory integration and the child. - Los
Angeles, 1979. - Р. 1-269.
5. Baker A., Lane A., Angley M., Young R. The
relationship between sensory processing patterns and behavioural
responsiveness in autistic disorder: a pilot study // J. Autism
DevDisord. – 2008. – 38. – P. 867-875.
6. Baranek G.T., David F.J., Poe M.D., Stone
W.L., Watson L.R. Sensory Experiences Questionnaire:
Discriminating sensory features in young children with autism,
developmental delays, and typical development // J. of Child
Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines. – 2006. -
47. – P. 591–601.
7. Ben-Sasson A., Hen L., Fluss R., Cermak S. et al. A
meta-analysis of sensory modulation symptoms in individual with
autism spectrum disorders // J. Autism DevDisord. – 2009. –
39. – 1. – P. 1-11McIntosh D., Miller L., Shyu V., Hagerman
R. Sensory-modulation disruption, elektrodermal responses, and
functional behaviors // Dev. Med. Child Neurol. - 1999. – 41. –
P. 608-615.
8. Bundy A., Lane S.J., Murray E.A. Sensory Integration:
Theory and Practice/ - 2nd Edit. Philadelphia: F.A. Davis, 2002.
9. Dunn W.Short Sensory Profile: user’s manual - USA:
The psycholcorpor, 1999.
10. Leekam S.R., Libby S.J., Wing L., Gould J. Describing
the sensory abnormalities of children and adults with autism // J.
Autism DevDisord. – 2007. – 37. – P. 894-910.
11. Mangeot S.D., Miller L.J., McIntosh D.N. et al.
Sensory modulation dysfunction in children with attention deficithyperactivity
disorder // Dev. Med. Child. Neurol. - 2001. – 43.
- Р. 399-406.
12. May-Benson T., Teasdale A., Koomar J. Prevalence
of sensory behaviors in children with SPD/ - Watertown, MA,
2006.
13. Miller L. and Fuller D. Sensational Kids: Hope for
children with sensory processing disorders. Penguin Books, NY,
2006. – P. 280-286.
14. Querne L., BerquinР., Vernier-Hauvette Marie-Pierre,
Sidy F. et al. Dysfunction of the attentional brain network in
children with Developmental Coordination Disorder: a fMRI
study // Brain Res. – 2008. – 1244. - P. 89-102.
15. Tomchek S.D., Dunn W. Sensory processing in children
with and without autism: a comparative study using the short
sensory profile // Am J OccupTher. – 2007. – 61. – P. 190-200.
16. Touwen B. Examination of the child with minor
neurological dysfunction. Clinics in Developmental Medicine 71.
London: William Heinemann Medical Books, 1979.
17. Williamson G.G., Anzalone M.E. Sensory integration
and self-regulation in infants and toddlers: Helping very young
children interact with their environment / - Washington, DC:
Zero-to-three, 2001.
18. Zero to Three. Diagnostic Classification of mental health
and Developmental Disorders of Infancy and early childhood:
revised Ed (DC: 0-3R). – Washington, DC, ZERO TO THREE
Press, 2005.