Проблема восприятия у детей раннего возраста
Ю.Е. Садовская
ФГБУ «Детский медицинский центр» УД Президента РФ, РБОО «Центр лечебной педагогики», Росссийский национальный исследовательский медицинский университет им. Н.И. Пирогова Минздрава России

Ключевые слова

сенсорный профиль
скрининг-тесты на диспраксию
дисфункцию сенсорной интеграции
кли- ническое неврологическое обследование
шкала раннего детского аутизма
sensor processing
screening tests for dispraksia
sensor integration dysfunction

Как цитировать

[1]
Ю. Садовская, Проблема восприятия у детей раннего возраста, КМКВ, вып. 3, апр. 2015.

Аннотация

Обследовано 263 ребенка младшего возраста с первичными нарушениями сенсорной обработки с использова-нием современных стандартизированных методов обследования (сенсорный профиль, скрининг-тесты на диспраксию,дисфункцию сенсорной интеграции, клиническое неврологическое обследование, шкала раннего детского аутизма),выделены подтипы расстройств – нарушение сенсорной модуляции, интеграции и диспраксия развития, клиническиесимптомы и синдромы в возрасте до 3 лет и старше. Разработаны показания для направления к неврологу или психо-логу при подозрении на дисфункцию сенсорной интеграции у детей дошкольного возраста.263 children of early age with primary disorders of sensor processing have been studied by the authors. New,standardized investigational techniques (sensor profile, screening tests for dispraksia, sensor integration dysfunction, clinicalneurologic examination, scale of early children's autism) were used. Disorder subtypes were defined: namely, impairedsensor modulation and interpretation, evolutional dispraksia, clinical symptoms and syndromes for children aged 3 years andmore. The researchers have developed indications when a child has to be directed to a neurologist or psychologist, if there isany suspicion for sensor integration dysfunction in children of pre-school age.

Литература

1. Садовская Ю.Е. Нарушение сенсорной обработки
и диспраксии у детей дошкольного возраста: Дисс. ... д-ра
мед. наук. М., 2011; 278 с.
2. Zero to Three. Diagnostic Classification of mental
health and Developmental Disorders of Infancy and early
childhood: revised Ed (DC: 0-3R). – Washington, DC. - ZERO
TO THREE Press. 2005.
3. The Interdisciplinary Council on Developmental and
Learning Disorders (ICDL) Clinical Practice Guidelines. 2003.
4. Psychodynamic Diagnostic Manual (PDM) task Force.
- Silver Spring MD. 2006.
5. Miller L., Anzalone M., Lane S., Cermak S., Osten E.
Concept evolution in sensory integration: a proposed nosology for
diagnosis // Am. J. Occup. Ther. 2007; 61: 135–140.
6. Ahn R., Miller L., Milberger S., McIntosh D.
Prevalence of parents perceptions of sensory processing disorders
among kindergarden children // Am J Occup Ther. 2004; 58:
287–302.
7. Carter A.S., Ben-Sasson A.& Briggs-Gowan M.J.
Sensory Over-Responsivity in Elementary School: Prevalence
and Social-Emotional Correlates // J Abnorm Child Psychol.
2009; 37: 705–716.
8. May-Benson T.A., Koomar J. A. Systematic review of
the research evidence examining the effectiveness of interventions
using a sensory integrative approach for children // Am J Occup
Ther. 2010; 64: 403–406.
9. Rietman A., Erasmus MC. Findings from the Dutch
normative sample for the Sensory Profile - NL - ESIC – 2014,
Finland.
10. Sem S. et al. Prevalence of dysfunction in sensory
integration in kindergarten children // Paediatr Indones. 2013;
53. (4): 223–224.
11. Baker A., Lane A., Angley M., Young R. The
relationship between sensory processing patterns and behavioural
responsiveness in autistic disorder: a pilot study // J Autism Dev
Disord. 2008; 38: 867–875.
12. Ben-Sasson A., Hen L., Fluss R., Cermak S. et al. A
meta-analysis of sensory modulation symptoms in individual
with autism spectrum disorders // J Autism Dev Disord. 2009;
39 (1): 1–11.
13. Ghanizadeh A. Sensory processing problems in children
with ADHD, a systematic review // Psychiatry Investig. 2011; 8
(2): 89–94.
14. Leekam S.R., Libby S.J., Wing L., Gould J. Describing
the sensory abnormalities of children and adults with autism //
J. Autism. Dev. Disord. 2007; 37: 894–910.
15. Zimmer M., Desch L. Sensory integration therapies
for children with developmental and behavioral disorders"//
Pediatrics. 2012; 129 (6): 1186–1189.
16. Ayres J. Sensorimotor foundations of academic ability
// In Perceptual and Learning Disabilities in Children / W.
M. Cruickshank and D. P. Hallahan, eds. - Syracuse, NY,
Syracuse University Press, 1975; 301–358.
17. Kooistra L., Crawford S., Dewey D., Cantell M., &
Kaplan BJ. Motor correlates of ADHD: contribution of reading
disability and oppositional defiant disorder // J. of Learning
Disability. 2005; 38 (3): 195–206.
18. Owena J.P., Marcoc E.J., Desaic S. et al. Abnormal
white matter microstructure in children with sensory processing
disorders // NeuroImage: Clinical. 2013; 2: 844–853.
19. Missiuna C., Moll S., King G., Stewart D., Macdonald
K. Life experiences of young adults who have coordination
difficulties // CJOT. 2009; 75 (3): 157–166.
20. Воробьева Е.А. Роль и место телесно-
ориентированных методов в работе с детьми // Междис-
циплинарные проблемы психологии телесности: Матери-
алы межведомственной научно-практической конферен-
ции. Ред. сост. В.П. Зинченко, Т.С. Леви: Тез. докл. // М.:
АСТ, 2007; 732 с.
21. Cosbey J., Johnston S.S., Dunn M.L. Sensory
processing disorders and social participation" // Am J Occup
Ther. 2010; 64 (3): 462–473.
22. James K., Miller L.J., Schaaf R., Nielsen D.M.,
Schoen S.A. Phenotypes within sensory modulation dysfunction
// Compr Psychiatry. 2011; 52 (6): 715–724.