Синдром Веста (клиническое наблюдение)
Ю.Е. Садовская
И.С. Константинова
А.Л. Битова
Б.М. Блохин
Г.А. Клитвина
PDF

Ключевые слова

сенсорно-интегративный метод
сенсорная интеграция

Как цитировать

[1]
Ю. Садовская, И. Константинова, А. Битова, Б. Блохин, и Г. Клитвина, Синдром Веста (клиническое наблюдение), КМКВ, вып. 1, сс. 169-173, дек. 2014.
PDF

Аннотация

В статье представлен опыт работы с ребенком 6 лет с катастрофической формой эпилепсии детского возраста – син-дромом Веста. Подтверждена возможность включения музыкальной терапии в комплексную программу лечения и ее эф-фективность. Первично улучшались параметры сенсорной интеграции и как следствие уровень двигательной, мануальнойи адаптивной компетентности.Ключевые слова: сенсорно-интегративный метод, сенсорная интеграция.In the article the authors discuss their experience of treating a 6-year old child with a catastrophic form of epilepsy – Vestasyndrome. Musical therapy included into the complex treatment program has been confirmed to be effective. Primarily, parametersof sensor integration became better and, as a result, motor, manual and adaptive competence has improved as well.Кey words: sensor-integrative method, sensor integration.
PDF

Литература

1. Алвин Дж., Уорик Э. Музыкальная терапия для детей с
аутизмом. – М.: Теревинф, 2004.
2. Ермолаев Д.В., Захарова И.Ю. Средовой подход в рабо-
те с детьми с нарушениями развития эмоциональной сферы //
Особый ребенок. Исследования и опыт помощи. Вып. 5: науч.-
практ. сб. -М.: Теревинф. 2006; с. 9-33.
3. Яцык Г.В., Бомбардирова Е.П. Музыкотерапия в ком-
плексной реабилитации недоношенных детей // Актуальные
вопросы медико-социальной реабилитации. 2-я Всерос. научно-
практ.конф. - май 1996. -М., 1997. с. 72-73.
4. Allen, D.A. & Rapin, I. Autistic children are also dysphasic.
Naruse H. and Ornitz E.M. (Eds.) Neurobiology of Autism. - 1993.
- Elsevier Science Publishers.
5. Ayres J. Sensory integration and learning disorders. - 1972. -
Los Angeles: Western Psychological Services.
6. Bundy A., Lane S., Murray E. Sensory integration: Theory
and practice. – 2002. - 2nd Ed. – Philadelphia, F.A.Davis.
7. Cesaroni, L., Garber M. Exploring the experience of autism
through first hand accounts // J. of Autism, and Developmental
Disorders, 1991. – 21. – Р.303-312.
8. Dawson G., Watling R. Research: Interventions to Facilitate
Auditory, Visual, and Motor Integration in Autism: A Review of the
Evidence// J Autism Dev Disord - 2000. - №1. – Р.87-141.
9. Eliasson A. C. et al. The Manual Ability Classification
System (MACS) for children with cerebral palsy: Scale development
and evidence of validity and reliability //Developmental Medicine
and Child Neurology. – 2006. – 48. – P.549–554.
10. Ferguson S., Voll K. Burn pain and anxiety: The use of
music relaxation during rehabilitation // J of Burn Care and Rehab.
- 2004. – 25. -№1. –P. 8-14.
11. Frick S., Hacker C. Listening with the whole body. – 2001.-
Madison, WI.
12. Gillingham G. Autism: Fragile Handle With Care. Future
Education. - 1995. - Arlington, Texas.
13. Joliffe T., Lakesdown R., Robinson C. Autism, a personal
account. //Communication. - 1992.- 26. – №3. – P.12-19.
14. Painter K. Autistic and writing close the gulf. USA Today
Section D, P.1, Nov., 1992.
15. Palisano R. et al. Development and reliability of a system
to classify gross motor function in children with cerebral palsy //
Developmental Medicine and Child Neurology. - 1997. – 39. –
P.214–223.
16. Sacks O. The power of music. // Brain: A J of Neurology.-
2006. – 129. – P. 2528-2532.
17. Sands, S. and Ratey, J. J. The concept of noise //Psychiatry.
1986. – 49. – P. 290-297.
18. Thompson B., Andrews S. An historical commentayr on
phisiological effects of music: Tomatis, Mozart and neuropsychology
// Integrative Phisiological and Behavioral Science. – 2000. – 35.
– P.174-188.
19. Volkmar, R.R. C Cohen, D.J. 1989. Disintegrative disorder
or “Late Onset”: autism // J of Child Psychiatry, 30: 717-724.
20. Williams, D. 1993. Personal communication, Times Books,
NY.